Hoofddoel van de stichting Pak An is om op Achterhoekse wijze goede ideeën van de grond te krijgen en te ondersteunen die bijdragen aan de toekomst en leefbaarheid van de Achterhoek. Pak An is constant in ontwikkeling. Linda Commandeur, Stichting Pak An, legt uit: “We willen snel, laagdrempelig en daadkrachtig (blijven) opereren. Dat doen we door de aanschaf van een projectvolgsysteem waarin de initiatieven slim geadministreerd kunnen worden. Daarnaast zetten wij de komende twee jaar intensief in op het bouwen van een stevig netwerk met onze vrijwillige coaches. Ook wil Pak An meer jongeren bereiken en hen helpen bij het realiseren van plannen, ideeën en projecten.” Via de website anpakken.nl stromen de aanvragen binnen. Pak An helpt met coaching, netwerk, promotie/publiciteit én geld. Juist door de eerste drie kunnen ze het verschil maken.
Stichting Pak An is in 2016 vanuit de MVO gedachte (maatschappelijk verantwoord ondernemen) opgericht door de ondernemingen Grolsch en De Feestfabriek. Pak An richt zich op ondersteuning van projecten binnen de gehele Achterhoek. Goede ideeën kunnen van binnen en ook van buiten de Achterhoek worden ingediend, zolang de resultaten maar ten goede komen aan de Achterhoek. Pak An heeft vanaf het begin de leus ‘Mien kassa is ow kassa’: de stichting geeft vanuit vertrouwen. De initiatiefnemer hoeft het gegeven bedrag niet terug te betalen, maar het is wel fijn als dat wél gebeurt (zeker bij commerciële projecten), zodat Pak An steeds opnieuw mensen blij kan maken. De stichting gelooft in de kracht van positiviteit en samen de schouders eronder zetten. Verbonden aan de stichting zijn onder meer Matthijs van Nieuwkerk, Guus Hiddink en Ben Jolink, onder andere in een Comité van Aanbeveling. In drie jaar zijn er maar liefst 343 plannen ingediend bij Pak An. Hiervan heeft Pak An 144 projecten ondersteund met coaching, netwerk, publiciteit en/of een financiële bijdrage.
Aan Pak An is een LEADER bijdrage toegekend van € 120.000. Dit bedrag is nodig om het huidige succes van het initiatief te continueren en op professionelere wijze meer nieuwe ideeën in de
Achterhoek te ondersteunen, zoals extra arbeidskracht en investeren in ICT. Vrijwillige inzet en naoberschap blijft het speerpunt van Pak An, maar om meer leefbaarheidsprojecten te kunnen realiseren moet extra betaalde capaciteit en kennis ingezet worden. Met de bijdrage is het makkelijker geworden voor Pak An om meer te betekenen voor Achterhoekse anpakkers.
Beoogd resultaat is dat 50 nieuwe ideeën per jaar ondersteund zijn met deskundige en persoonlijke coaching, netwerk, publiciteit en een financiële bijdrage. Hiermee wordt een enorme impuls gegeven aan de leefbaarheid in de regio, het moet resulteren in behoud van jongeren op het platteland, toename werkgelegenheid, toename startende bedrijven/evenementen en zzp-ers. Dit alles vanuit een praktische insteek, gebaseerd op van oudsher aanwezige cultuur van samenwerken en noaberschap.
Over dit project leest u hier en hier meer in de artikelen ‘Pak An legt verbindingen’ en ‘hoe LEADER Achterhoek en Pak An samen sterk zijn.
Regio | Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk |
---|---|
Locatie | Achterhoek |
Initiatiefnemer | Stichting Pak An |
Website | www.anpakken.nl |
Stadium | lopend |
Totale kosten | € 240.800,- |
Subsidie Leader | € 120.000,- |
Datum | 2019 |