Wie LEADER subsidie wil aanvragen, moet zelf voor de cofinanciering zorgen. Een van de opties daarvoor is het opzetten van een inzamelingsactie. Diverse projecten van LEADER Achterhoek gingen u voor, en met veel succes. Wanneer wordt een inzamelingsactie een succes? Verdiep u in de 7 beïnvloedingsprincipes die psychologie- en marketingprofessor Robert Cialdini formuleerde. Dit zijn zeven in de marketing frequent toegepaste communicatiemiddelen die u kunt toepassen om mensen te overtuigen van uw project.
1. Sociale bewijskracht
Wij mensen zijn in ons diepte wezen sociaal van aard. Voorafgaand aan een gift zoeken we daarom bevestiging. Een effectieve manier om daar als organisatie op in te spelen, is zorgen dat je kunt zien dat anderen zich aansluiten. Dat doet u onder meer via social media. Zien dat andere mensen vertrouwen hebben in uw organisatie of vereniging schept vertrouwen.
Tips:
2. Autoriteit
Geld geef je alleen aan een partij die waar je op kunt bouwen, die weet waar hij over praat, waarvan de kennis en ervaring buiten kijf staat en waarvan de kwaliteit is vastgesteld. Daarom zie je in televisiereclames vaak keurmerken en experts in een witte jassen. Geld geef je aan autoriteit. Je wilt immers zeker weten dat je geld goed terecht komt.
Tips:
3. Schaarste
Schaarste of exclusiviteit speelt in op de hebberigheid van mensen, het verhoogt de waarde van uw aanbod. Een beperkte oplage of een speciale aanbieding geeft iemand de kans om eigenaar te worden van iets dat veel mensen willen hebben. Bij de inzamelingsactie voor Verenigingsgebouw Juliana in Winterswijk kon je een stoel kopen, een biertray of een statafel. Een uitgelezen kans voor een vriendengroep, wie er niet op tijd bij was, heeft nu géén eigen statafel of biertray met zijn naam er op, en dat is dan best jammer. Winterswijk zamelde € 27.000 euro in.
Tips:
4. Consistentie en Commitment
Mensen stapsgewijs enthousiast maken en deze aandacht vasthouden: dat is waar consistentie en commitment over gaat. Maak iemand stapsgewijs warm voor uw project én houd diegene daarna tevreden. Kweek loyaliteit. Het stapsgewijs activeren begint klein: inschrijven voor de nieuwsbrief, een like op facebook.
Mensen zijn geneigd om hun oorspronkelijke keuze voor zichzelf te onderbouwen: dus één hele kleine ja (bijvoorbeeld op Facebook) is een goede stap voor een iets grotere ja op een later moment. Bouw een lange termijnrelatie op met de doelgroep. In Winterswijk zijn de mensen die geld gedoneerd hebben dermate positief tegenover het verenigingsgebouw geworden, dat ze het gebouw nu ook vaak huren voor evenementen zoals jubilea en verjaardagen. Het gebruik ervan is enorm gestegen, waardoor ook de omzet van het gebouw stijgt.
Tips:
5. Sympathie
Mensen kiezen graag voor een partij waar zij sympathie voor hebben. Sympathie ontstaat niet vanzelf: als iemand die je goed kent ergens enthousiast over is, raak je ook geïnteresseerd. Als iemand anders iets over uw project of organisatie vertelt, krijgen anderen er daardoor ook warme associaties bij.
Als u gevraagd wordt een pagina te liken op Facebook, kijkt u vaak ook even wie van uw vrienden dat al gedaan heeft. De kans is groter dat u dat ook gaat doen als vrienden zich ook al aangesloten hebben.
Tips
6. Wederkerigheid
Mensen hebben van nature de neiging om iets terug te doen als iemand ze iets geeft. Het heet niet voor niks wederdienst. Cruciaal is daarbij dat u de eerste zet doet. De Hare Krishna gaf je vroeger daarom een bloem, en in ruil daarvoor ging je naar ze luisteren. Voorbeeld: zorg voor een bijzonder en uniek optreden waarvan de opbrengsten ten behoeve komen van het project. Nodig het hele dorp uit om te komen kijken en luisteren, en laat ze betalen voor een ticket.
Tips:
7. Eenheid
Eenheid gaat over de behoefte van ieder mens om ergens bij te horen. Je identificeert je graag met iets of iemand. Iemand die bij een bepaalde groep hoort of het gevoel heeft erbij te horen, zal moeite doen om die identificatie in stand te houden. Dat begint in de familie, maar strekt zich uit tot mensen met overeenkomstige achtergronden en interesses. Je hoort bijvoorbeeld bij de liefhebbers van De Graafschap of je bent een fervent Zwarte Cross-bezoeker. Het is ook niet voor niets dat de fraaie nieuwe Achterhoek-vlag al bij zoveel huizen wappert!
Tips: